Lenti város / arculat

Lenti város az alkotó munka során kiválogatta értékeit, meghatározta identitását, és egy izgalmas sztorival teszi érdekessé az érdeklődők és az oda látogatók számára a természeti és kulturális látnivalókat. 2019 június 24-én, a Hotel Balance rendezvényén mutatkozott be sajtónyilvánosan is a megújult arculat.

Budapestinfo Pont / ötletpályázat

MODULÁRIS NÖVÉNYFAL BURKOLATTAL FEDETT TURISZTIKAI INFORMÁCIÓS IRODA

M Ű L E Í R Á S

KONTÉNER ALAP
A konténerépítészet a modern építőművészet egyik dinamikusan fejlődő, innovatív ága, ami számos üzleti- és privát célú építmény alapjaként használható. Egyfajta instant építészeti elem, ami modern külsővel és belsővel, rendkívüli gyorsasággal, kulcsrakészen, adott esetben építési engedély nélkül is telepíthető. Számos területen, lakások, irodák közintézmények kialakítására alkalmazzák a fenntartható fejlődés jegyében.
Az általunk elképzelt modulok alapját konténer képezi. Ez a megoldás a hagyományos építési módszerekhez képest a jóval költséghatékonyabb (30%), gyorsabban kivitelezhető (80%), mobilabb (100%). A konténer szerkezetét könnyű acélváz adja, amely nagy teherbírású erős alapanyag. A konténerépítészet garantája a gyorsaságot és ennek következtében a hatékonyságot.
A konténerépítészet előnye még, hogy a tartószerkezet adott.
Az épület kialakítása lényegében csak szárazépítési és szerelő munkát igényel.
– A kivitelezési munkálatoknál nem kell várni a száradási időre.
– Nincs szükség alapozásra.
– A tető szerkezetét maga a födém adja.
– Szerkezeti és statikai vázát maga a konténer biztosítja.
A konténer az optimális munkavégzés lehetőségét párosítja egy költséghatékony kivitelezési módszerrel. Egyszerre inspiráló és funkcionális.

NYÍLÁSZÁRÓK
Koncepciónk részét képezi a két egymással ellentétes oldalon elhelyezett, nagy felületű automata tolóajtó beépítése. Ezek az ajtók teljes átláthatóságot biztosítanak, könnyed megjelenést kölcsönözve az építménynek. Nyári időszakban nyitott állapotban fixálható, ezáltal átjárható lesz, így az iroda szerves részévé válik a környezetnek.
Az ajtó egyszárnyú, egy fixoldalrészes, baloldali nyitású. Kialakítása hőszigetelő üveg befogadására alkalmas profilrendszer, 32 mm ajtólap vastagsággal. Középen speciális kialakítású, fokozott légzárást lehetővé tevő,  gumi-gumira záródású, oldalt kiemelt esztétikájú. A felület kezelése porszórt, színkódja RAL 5008.

MODULÁRIS NÖVÉNYFAL
Amellett, hogy a könnyű beazonosíthatóság érdekében az irodáknak egységes megjelenésűeknek kell lenniük, a kiíró elvárásként fogalmazta meg azt is, hogy a környezetbe illeszkedőek legyenek. Komoly kihívás ezen elvárások teljesítése, annak figyelembevételével, hogy a modulok városszerte különböző építészeti környezetben lesznek elhelyezve. Koncepciónk ezen elvárások teljesítését a letisztult minimalista formavilág és a modern egyedi megjelenésű moduláris élő növény burkolat által biztosítja.
Városi környezetben gyakran kénytelenek vagyunk nélkülözni a kert, a zöld természeti környezet közelségét, pedig ez alapvető emberi szükségletünk lelki és élettani szempontból egyaránt. Erre nyújthat megoldást az egyre népszerűbb növényfal, amit lassan húsz éve Patrick Blanc, francia botanikus indított világhódító útjára. Azóta számos technológiai megoldás született függőleges kertépítésre és világszerte egyre több cég foglalkozik élő növényfalak kivitelezésével.
A függőleges kert, más néven növényfal, zöldfal, biofal egy könnyűszerkezetes, lényegét tekintve önfenntartó növénytársulás, amelyben a szükséges vizet, fényt, oldott ásványi anyagokat egy nagymértékben automatizált rendszer biztosítja a növények számára. A rendszer a hidroponikus növénytermesztés elvein alapszik, azaz a növények nem földben gyökereznek, hanem egy tápoldattal átitatott mesterséges ültetőközegben. A jól kiválasztott növénytársulásnak és a nagyfokú automatizációnak köszönhetően a növényfal nem igényel gyakori karbantartást. Optimális esetben csak a tápoldat utánpótlását, valamint a növények esetenkénti metszését kell elvégezni. A növényfalhoz, külön szolgáltatásként, megrendelhető a karbantartási feladatok ellátása, ami magában foglalja az elpusztult növények pótlását is.
A modulon elhelyezett növény fajtája egy nagy ellenenállóképességű sötétzöld színű örökzöld borostyán, amelynek kis méretű, (kb. 25mm) sűrű növésű levélzete az elképzeléseink szerinti homogén megjelenésű felületet biztosítja. Urbánus környezetben nem elhanyagolható a vandalizmus veszélye sem. Egy növénynyel borított felület kevésbbé vonzó az illegális grafittizők számára. Hazánkban több vállalkozás is működik, amely saját tervezésű modulokat fejleszt, telepít, és a folyamatos fenntartást is vállalja.

BELSŐ KIALAKÍTÁS
Az iroda bútorzata úgy van kialakítva, hogy minden szükséges funkciót képes legyen ellátni a kiíró által meghatározott mindössze négy négyzetméter alapterületen.

OLDAL 1  (tervlapon)
A belső térben az egyik oldalon egy 140 cm széles kijelzőn a fővárost népszerűsítő és a hivatal termékeit, rendezvényeit bemutató filmek láthatóak. A kijelző esztétikus megjelenését a fal síkjába való ágyazással biztosítjuk.

OLDAL 2  (tervlapon)
A “prospektusfal”-ról az érdeklődő maga veheti el a számára érthető nyelvű kiadványt. A kiadványok egymás alatt nyolc sorban, nyelvek szerint rendszerezve jelennek meg, transzparens plexi alapanyagú fali displayen elhelyezve. A display két oldalán országzászlók jelzik az adott nyelvet. Az érdeklődő a saját országának nemzeti jelképével találkozik, ez erősíti a bizalmat és megalapozza a személyes hangvételt. A prospektusok folymatos feltöltése a személyzet feladata.

PULT
A kijelző alatt egy világos fa színezetű (európai juhar) bútorlap alapanyagú kiszolgálópult helyezkedik el, amelyre egy kör formájú, üveg alapanyagú lap kerül, esztétikus megjelenésű acél távtartókon támaszkodva. A pult és az üveglap között kialakított tér lehetővé teszi a hivatal termékeinek (városkártyák, ajándéktárgyak) fizikális bemutatását. A személyzet nincs zárt pult mögé rejtve. A kör formájú asztal egy közvetlenebb kapcsolat lehetősét teremti meg a turista és az információt nyújtó személyzet között. A pult alatt egy zárható, fém fiókos szekrény helyezkedik el.

ELEKTROMOS HÁLÓZAT
A modul belső világítása mennyezeten elhelyezett, energiatakarékos LED fényforrások által
biztosított. Az egyéb elektromos berendezések (fűtőtest, pénztárgép, számítógép)  üzemeltetéséhez szükséges áram vételét 3 kiállásos 240V-os hálózati dugalj teszi lehetővé.

ARCULATI ELEMEK MEGJELENÉSE
Az egységes megjelenés érdekében minden modul azonos arculati elemekkel van felruházva. A fém váz felületkezelése matt, semleges megjelenésű sötétszürke színű (RAL 5008). Az automatikusan nyíló tolóajtókra matricázással kerül a BUDAPESTINFO PONT embléma, úgy, hogy mind nyitott, mind pedig zárt állapotban értelmezhető képet mutasson. A portálon látható a főváros emblémája is, amely a főváros hivatalos információs  irodája üzenetet közvetíti. Az iroda egyik falát az idegen nyelvű prospektusok (GUIDE) borítják, a megjelenés nyelvének sorrendjében. Az egymás alatt elhelyezett országzászlók amellett, hogy dizájnelemként funkcionálnak, egyértelműen jelzik a turisták számára, hogy hol keressék a számukra érthető információs kiadványokat. A két szemközti élő növényfalra a talajszint alá beépített világítótest vetíti az emblémát.

AKADÁLYMENTESÍTÉS
A fizikai fogyatékossággal élők számára a bejárat előtt olyan R12-es csúszásmentességi követelményt teljesítő rámpák vannak kialakítva, amelyek biztosítják számukra az akadálymentes be- és kijutás lehetőségét.

EGYÉB LEHETŐSÉGEK KÜLSŐ BURKOLAT TEKINTETÉBEN
A növényfal helyett más, igényes megjelenésű, figyelemfelkeltő burkolattal is kialakítható a modul. Például belülről led fényforrásokkal megvilágított üvegbeton, pixelbeton (www.litracon.hu), vagy Optiles “mozgó burkolat” (www.optiles.hu).

Forrás: verticalgardenbudapest.com, kontenerhaz.hu, epiteszforum.hu

Gazdasági Versenyhivatal / jubileumi arculat

A Gazdasági Versenyhivatal 2015-ben ünnepli fennállásának huszonötödik évfordulóját. A jubileumra tervezett arculati koncepciót az alaparculatba illeszkedően a „25 év = 25 pötty” mottó határozza meg.

Gazdasági Verenyhivatal / arculat

Az arculat vizuális világának alapját az képezi, hogy a földrajzi térképen a gazdaság szereplőit raszterpontok szimbolizálják. A hivatal tevékenységét az országhatárokon belül fejti ki, a hazai piacon tevékenykedő vállalkozásokat koordinálja, ezért az emblémában felismerhető Magyarország földrajzi formája. A raszterpontok nagyításával jutunk el a jelhez. Az emblémában színnel jelölve látható ezen túl egy jobbra felfelé mutató nyíl motívum, amely a gazdasági verseny lendületét, a Hivatal célkitűzéseként meghatározott gazdasági fejlődést szimbolizálja.

A raszterpontok illusztrációs célú használatával az arculati építkezés során egy olyan vizuális világ teremthető, amely azon túl, hogy minden egyes elemén szemlélteti a gazdasági szereplő / raszterpont alapkoncepciót, az egységes, könnyen beazonosítható márkamegjelenést is biztosítja. Az arculat színvilága a Hivatal szakmai­társadalmi szerepének, presztízsének megfelelően visszafogott, letisztult. Az arculati kézikönyv 107 oldalnyi terjedelemben mutatja be a Gazdasági Versenyhivatal arculatának tartalmi és formai alapelveit, kommunikációs szabályait, a formai elemek és a designrendszer használatára vonatkozó szabályokat, előírásokat, papír alapú könyv és elektronikus adattár formátumban.

Optiles burkolat

Az edzett üveg alapanyagú burkolat előtt elhaladó szemlélő a felület „relatív mozgását / hullámzását” érzékeli. A terméket alkalmazva lehetőség nyílik újszerű, dinamikus felületek kialakítására. A termék előnyös műszaki tulajdonságai révén jól használható külső és belső terek kialakításánál.

 

optiles.hu

Budapesti Karácsony Vásár / arculat

Ma már Európa egyik legkedveltebb turisztikai attrakciójaként emlegetik a Vörösmarty téri adventi­karácsonyi vásárt. Számos versenytársát megelőzve a budapesti rendezvény előkelő helyet foglal el a rangos ünnepi kínálatban. Százhúsz kézműves jelenik meg a téren a legkülönbözőbb termékekkel a mézeskalácstól az ékszereken, kerámia tárgyakon át szűcs­ és bőrmunkákig. Kaphatók természetesen ínyenceknek való finomságok is: sajtok, sonkák, kolbászok, valamint desszert félék: marcipán és csokoládé bonbonok. Könnyű lesz a megfelelő, személyre szóló ajándékot kiválasztani. Aki a válogatásban megéhezett, a vendéglátó házaknál talál lélekmelegítő forró italokat és ételeket, az ünnepkörhöz illő finomságokat.

Budapest / turisztikai arculat

2010 év végén döntés született arról, hogy szükség van a Főváros egységes és új turisztikai arculatának elkészítésére. Cél, hogy a A főváros turisztikai cége (BTDM Nonprofit Kft.) egységes megjelenés alatt, a Főváros pedig egy modern és minden szempontból versenyképes turisztikai brand alatt, egységes vizuális arculattal képviselhesse a város turisztikai és kulturális értékeit, ezért tervezői pályázatot írt ki.

A hivatal a stratégiáját alátámasztó vizuális arculattal kapcsolatos elvárásait, az alábbiak szerint fogalmazta meg.

Budapest brand: A Budapest brand megerősítésének célja, hogy minél több külföldi és hazai látogató válassza turisztikai desztinációjaként Budapestet, Budapestről pozitív képük alakuljon ki. Az újragondolt brand célja, hogy Budapestet markánsan megkülönböztesse más, környező országok fővárosaitól, és azt sugallja, hogy kifejezetten megéri Budapestet választania más úticélokkal szemben, a város feltöltődést, kikapcsolódást ígér. A brand elválik Magyarország leendő turisztikai arculatától, önálló brandként létezik, amellyel a külföldiek és a hazaiak országon kívül és országon belül is találkozhatnak. Az új arculat minden korosztálynak értelmezhető kell, hogy legyen. Ezen belül külön célcsoport-megjelölés nincs, tehát minden potenciális érdeklődőnek kell szólnia. A Budapest brand utal arra a kapcsolatra, ami a várost a vízzel összeköti (elsősorban a Duna, de a történelmi gyógyfürdők, szigetek kapcsolata is fontos).

Duna: Utal azokra az értékekre, amit a víz és a folyó közvetít: folyamatosan megújul, újjászületik, dinamikája van, átlényegül, felfrissít. Múltból táplálkozik és a jövőbe tart, a keleti és a nyugati világot köti össze. Fürdőváros: Utal azokra az értékekre, amelyeket a gyógyvíz közvetít: kikapcsol, gyógyít, frissít, feltölt. Utal Budapest kettősségére: egyrészt modern, trendi, másrészt hagyományokra épít és ebből a kettősségből ered az izgalmassága, dinamizmusa.

További elvárások: A többi, elsősorban a környező országok városarculataitól markánsan eltérjen (kiemelten Pozsony, Bécs, Prága, Zágráb, Krakkó) Korszerű, modern logotípia (esetleg embléma) és arculat tervezése, amely lehetőleg absztrakt módon jeleníti meg a márka üzenetét. Fontos, hogy egyszerű, könnyen dekódolható logotípia/embléma legyen, ami ugyanakkor karakteres és könnyen jellé tud válni. Javasolt, hogy a kék szín domináljon az arculatban.

A pályázati kiírásból kitűnik, hogy a megrendelő kiemelten kezeli a víz jelentőségét. A főváros turizmusának fejlesztéséért felelős hivatal törekvéseit alátámasztja, hogy a klímaváltozás következtében a víz néhány évtizeden belül hasonló konfliktusok forrásává válhat, mint ma az olaj. A jövőben rendkívüli jelentősége lesz tehát annak, hogy a magyar termálvízkincs Magyarország különleges vízrajzi adottságainak köszönhetően, mennyiségileg és minőségileg is világméretekben kiemelkedő. Ez lehet az a kitörési pont, amely köré hazánk és a főváros turizmusának mozaikos jellegű adottságait szervezni lehet. Budapest természetesen számos, a nemzetközi piacon ismert, egyéb turisztikai vonzerővel is rendelkezik, amelyek megismertetése nem kevésbé fontos, de a fent leírtak okán a víz lehet az a vezérmotívum, amellyel Budapest turisztikai arculata markánsan megkülönböztethető a környező országok városarculataitól.

Absztrakt szimbólum választása azért is indokolt, mert Budapesten nincs olyan építmény, amely nemzetközi szinten mindenki által ismert, de ha lenne is, ma már idejétmúlt egy-egy látványosság felsorolása, mint ahogy az is, hogy a turista csak valamit látni akar. A Duna számos tekintetben meghatározó tényezője a városnak, ezért Budapest tekintetében ez a monumentális vízfolyam az, amely a vizet mint elemet szimbolizálhatja. Ezen túl – bár jelenleg nincs kihasználva sem szórakoztatásra, sem pedig közlekedésre – a jövőbe mutató elképzelések szerint a város és a folyó kapcsolata életre kel, a folyó a városlakók mindennapjainak részévé válik, és a szigeteken megépülő attrakciók új lehetőségeket kínálnak. A Dunát tehát a benne rejlő lehetőségek is alkalmassá teszik arra, hogy Budapest turisztikai arculatának meghatározó, fő motívumává váljon.

Formavilág

A választást, miszerint az emblémában a Duna kék szalagként jelenjen meg, a Millennium alkalmából Gyenes Károly rendezésében készült „Európa kék szalagja a DUNA” című dokumentumfilm sorozat címválasztása inspirálta. A szalag egy friss megjelenésű, plasztikus, jól formálható elem, amely az emblémában való megjelenésén túl, további lehetőségeket kínál az arculati építkezés során. Budapest gazdag történelmi múlttal, színes hagyományokkal rendelkező európai főváros. Az emblémában ez a hajtás motívum által jelenik meg. Nem szabadon, kontroll nélkül lengedező szalagról van tehát szó, hanem szabályok szerint formálódik. Az arculati kézikönyvben meghatározott szabályok szerinti hajtás motívum úgy kínál lehetőséget a kreatív építkezésre, hogy közben az egységes formai megjelenést is biztosítja. Az emblémában indirekt asszociációk fedezhetőek fel, úgy mint a szerethető városra utaló szív motívum, valamint a város „B” monogramja.

A jó embléma nem csak műszakilag és kifejezőképességében jó, hanem egy egyszerű kis történet is kapcsolható hozzá: jelen esetben a Dunát a budapesti hidak mentén meghajtottuk, s az embléma ez által formálódik. A Duna, mint vezérmotívum a meghajtott kék szalaggal olyan kiindulópont, amelyet a kreatív szellem számos módon továbbfűzhet. Ezáltal a frissesség, a lendület, az állandó megújulásra való készség, a sokszínűség és a kalandozás élményét teremtve meg. A látogató felfedezheti azt a kis sztorit, ami minden jó brand születésekor megfogalmazódik, átélheti a város nyújtotta élményeket és azonosulhat a város üzenetével.

 

Színhasználat

Számos tanulmány és márkázási best-practice mutatja, hogy a kék illetve a piros szín a legfelismerhetőbb, legelőállíthatóbb és legkevésbé érzékeny mind offline, mind online felületeken. Az alaparculat színvilágát a vízre való utalásból adódóan természetesen a kék szín határozza meg, de további színek is megjelennek, amelyek illusztrációs célra használhatóak, illetve a hivatal turisztikai információs kiadványának, a Budapest Guide fejezeteinek színkódjaiként is funkcionálnak egyben.

 

Országos Bírósági Hivatal / arculati terv

A nyugati világban az ókori mitológiából ismert Justitia istennő személyesíti meg az igazságszolgáltatást. Az istennő kezében egy egyensúlyban lévő mérleget tart, ez jelenti a jogi eljárásban résztvevő felek azonos jogait, azt, hogy a jog előtt mindenki egyenlő. Ez az a vizuális motívum, amellyel a bíróságok tevékenységének lényege leginkább megjeleníthető. Nemzetközi viszonylatban is főként ezen jelkép ábrázolásával találkozunk a bíróságok vizuális arculatainak tekintetében. Kívánatos tehát, hogy a motívum a Magyar bíróságok arculatában is megjelenjen. A tervezési feladat lényege ezen motívum karakteres, egyedi módon való megformálása. Úgy, hogy a létrejövő jel – amellett, hogy a szimbólum által közvetíti az üzenetet – megkülönböztet, s ezáltal a könnyen beazonosítható márkamegjelenést is biztosítja.

A szabályos hatszög forma a természetben a kristályszerkezetben figyelhető meg.  A hozzá társítható fogalmak: stabilitás, szabályosság, átláthatóság, tiszaság. A hexagon forma megfigyelhető egyes címerpajzsok esetében is, így az emblémában indirekt asszociációként heraldikus motívumot fedezhetünk fel. Ez hivatott megjeleníteni a bíróság és az ítélkező munka tekintélyét. A zárt formában megjelenő mérleg motívum a Hivatal függetlenségét szimbolizálja. A bírósági ügyek lezárásának, az ítélethozatalnak záró aktusaként fizikailag és szimbolikusan is pecsét kerül az ügy végére. Erre utal az embléma pecsétlenyomatra emlékeztető megjelenése. A szabályos hatszög illusztrációs elemként való alkalmazásával az arculati építkezés során egységes megjelenésű vizuális világ teremthető.

Budapest Card _ 2015

A Budapestre látogató turisták számára létrehozott, kedvezményeket kínáló szolgáltatáscsomag egy kártya formájában. A hivatalos fővárosi termékként forgalmazott kártya ingyenesen, vagy kedvezményesen igénybe vehető, megbízható és válogatott turisztikai szolgáltatásokat biztosít az ide látogatók számára, pl. ingyenes és korlátlan tömegközlekedés, ingyenes múzeumi- és fürdőbelépő, kedvezményes étkezés és kulturális szolgáltatások.

Lapok térben

A képeslap egy olyan saját fejlesztésű, térhatású képek láttatására alkalmas eszköz, amely a véletlenszerű FM rács (kristályrács) nyomdai eljárásnak köszönhetően – külön e célra kialakított optikai lencsén át szemlélve – közel fotóminőségű, térhatású képet tár a szemlélő elé. A kártya postai úton továbbítható, mivel méretei megegyeznek egy normál képeslapéval. Formai kialakítsának köszönhetően asztali fényképkerethez hasonlóan támasztható.

Magyar Képesítési Keretrendszer / arculati terv

Az MKKR létrehozásának átfogó célja az oktatás és a képzés különböző szintjeinek és formáinak egységes – az Európai Képesítési Keretrendszer elveivel megegyező és szerkezetével kompatibilis – rendszerbe foglalása, s ezáltal az egész életen át tartó tanulás gyakorlati megvalósításához szükséges feltételek megteremtése.

Budapest Guide

A Budapest Guide a Főváros hivatalos turisztikai kiadványa, mely 7 nyelven, 500 000 példányban jelenik meg. A turisták körében az egyik legkedveltebb budapesti kalauz. Nem csak a látnivalókat mutatja be, hanem a szórakozáshoz, a kikapcsolódáshoz is konkrét helyszíneket javasol az olvasó számára.

Málna cukrászda / arculati terv

Arculati terv egy Székesfehérvári cukrászda számára. A megbízó egy letisztult megjelenésű, a kézműves jelleget sugalló megjelenést képzelt el. A projekt végül nem valósult meg.

MEKH / arculati terv

Az arculati koncepció alapmotívumát – az emblémát -, az energia mint fogalom vizuális megjelenítéseként, az energiaforrásból kiinduló koncentrikus körök formálják. A Hivatal (Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal) tervékenységét az országhatárokon belül fejti ki, ezért a jelben indirekt asszociációként felfedezhető Magyarország földrajzi körvonala. Az energiaforrásból kiinduló „hullámok” terjedése az országhatárokon túlmutató, nemzetközi szakmai fórumok felé irányuló nyitottságot hivatott kifejezni. A zöld vezérszín a Hivatal környezettudatosságának üzenetét is közvetíteni kívánja a célcsoport felé.